Välkommen till butiksbussens tidevarv

Välkommen till butiksbussens tidevarv.

Tänk på alla dessa mil som avverkades i samhällets tjänst, där målsättningen ständigt var att bistå kundens behov att inhandla varor för vardagen eller bara få sig en kall läsk eller smågodis under sommarvistelsen.

Avståndet till butiker och avsaknaden av bil, körkort gjorde att många boende på landet var beroende av att servicen så att säga kom till hembygden istället för att åka till närmsta butik.

Otaliga timmar av körande på små slingriga grusvägar i ur i och skur, snöoväder eller stekande sol och tidiga uppstigningar och sena nätter hindrade inte dessa vardagshjältar från att fortsätta i allmänhetens tjänst.


Butiksbusschauffören och hans buss är ett gyllene exempel på en verksamhet som vi allt mer sällan ser idag i dagens samhälle när man först och främst tänker på sin medmänniska istället för att fokusera på vinster, och tider.


Visst var det pressat ibland för vår käre chaufför, det var många kunder som skulle få besök utefter en rutt men man tog sig alltid tid att prata, för det var ofta en av dom stunder då personen i fråga faktiskt fick lite uppmärksamhet och sällskap.


Utbudet av varor i butiksbussarna var rätt brett då allt från dagligvaror till tyg och förnödenheter, även leksaker för när väl bussen kom så fick man bunkra varor tills den återkom ofta på en särskild veckodag.

Du kanske minns fiskbilen, godisbilen som många kallade dom, ja för vad man än minns, ja det beror ju på hur gammal man var så var det ofta en och samma butiksbuss som innehöll allt detta.


Så se den här sidan som en hyllning till alla butiksbusschaufförer och deras varubussar och har du fotografier, berättelser eller annan kuriosa om just butiksbussar hör gärna av dig.

flak@telia.com


lördag 20 september 2014

Grantorpets karosserifabrik

När man tar upp karosserier på just butiks och varubussar så kommer man osökt in på tre tillverkare som var vanliga vid byggnationer av dessa bussar, först har vi Juneverken i Jönköping som bland annat tillverkade karosser i aluminium till Konsums bussar, sen har vi plastkarosser i Skellefteå som var dominerande på sjuttiotalet med sina stora skåp, sist och ja kanske minst var Grantorpets karosserifabrik i Västervik (Gripkaross)


Där tillverkades karosser för montering på chassin av Volvo Snabbe, här i tre exemplar i Konsums tjänst, och dom flesta var lackerade i orange/vit lackering med grön text Konsum.



Vi återkommer till just Grantorpets karosser senare med LB Livs Volvo Snabbe.

Och vi återkopplar även till June och Plastkarosser vid ett senare tillfälle.

2 kommentarer:

  1. Dessa tre är Volvo L 430 Trygge, alla med den härliga B36-motorn, bensin-V8 (dubbel B18!). De två till höger har June-kaross och är byggda ca 1965. Den vänstra är nog litet tidigare, kanske 1962, och är troligen byggd vid KF:s butiksbussverkstad i Västerås. De hade inte den vanliga standardfärgsättningen, med konsummörkgrönt nedtill och ljusgrått upptill, utan den speciella för Konsum Munkedal, med varmare ljusare grönt nedtill och mjuk ljusgul upptill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt angående dom två Junekarosserna, och angående vänstra bussen så kan det vara så att Grantorpet och KF karosseriverkstad använde samma kaross.
      Information angående KF:s karossverkstad efterlyses.

      Radera